Трольові ігри. Блог Маріам Найєм

6 серпня 2017, 08:01 2399
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Фото: peus/Depositphotos

Чому в інтернеті стільки ненависті і злості? Як вести себе з так званими хейтерами — тими, хто завжди готовий підчепити вас їдким коментарем?

Настав нещасливий день, коли моя мама зареєструвалася в Фейсбуці. Через пару годин перебування в "клубі знавців" вона запитала: "Чому люди пишуть такі жахливі речі?" Моя відповідь була проста: "Це інтернет".

Всесвітня павутина сповнена ненависті і злості. Велика кількість образ і агресії в коментарях часом навіть забавляє, якщо, звичайно, не стосується особисто нас. При цьому запеклість стає гомогенною: створюється враження, ніби йдеться не про людей, окремих особистостей, а про щось невизначене і безлике, хоча за кожним повідомленням стоїть Homo sapiens (за винятком ботів).

Оксфордський словник повідомляє: "Хейтер — людина, яка дуже не любить когось чи щось". Більш чітке пояснення у Urbandictionary: "Це той, хто не може бути щасливим через успіхи іншого, тому постійно намагається викрити будь-який недолік в предметі своєї ненависті".

Від себе додам: Хейтери ранять завжди. Так, існують різні способи не звертати на них уваги. Хтось читає книги, хтось пише колонку. Але залишатися байдужим до виявленої ненависті неможливо, навіть коли йдеться про коментар в інтернеті. Як же поводитися з хейтерами? Є три варіанти: ігнорувати їх, вступати в полеміку чи хейтити у відповідь.

Ігнорування. Ще Володимир Набоков рекомендував: "Найкраща реакція на ворожу критику — посміхнутися і забути". І якщо зімітувати посмішку вдасться, то забути — куди складніше. Тут стануть в пригоді поради американського підприємця Джеймса Альтрушера.

По-перше, запам'ятайте: справа в самому хейтері. За будь-яким гнівом стоїть страх. Той, хто ненавидить, як правило, чогось боїться і потурає своєму страху тим, що злиться на вас. Ви стаєте для нього монстром, який довго ховався.

За будь-яким гнівом стоїть страх

Уявіть собі людину, яка тільки що вдарилася мізинцем ноги об кут стола. У неї всередині закипає злість, і вона з досадою дає здачі цьому столу. Так от , хейтер — людина з пораненим мізинцем, а ви — кут стола. Мізинець в даному разі — метафора, але висновок простий: ви принесли біль цій людини одним лише своїм існуванням, тому вона вважає, що має дати вам здачі.

По-друге, справа і в вас самих. Далеко не все зачіпає нас, деколи ми пропускаємо колючі і їдкі коментарі повз вуха, оскільки багато слів неважливі для нас. Але іноді хейтеру вдається знайти те найболючіше місце. Те, що зіпсує нам настрій на цілий день або навіть більше. Влітку 2016 роки після прем'єри фільму Мисливці за привидами голлівудська актриса Леслі Джонс видалила свій аккаунт в Твіттері через ненависть, яку вилили на неї підписники. Слабкі місця є у всіх. Наступного разу відзначте, що саме вас образило або зачепило, і це допоможе вам впоратися зі схожою ситуацією в майбутньому.

По-третє, використовуйте правило 24 годин. Тут все дуже просто. Не варто реагувати на агресивний випад в вашу сторону протягом доби. Якщо все одно відповіли, скидайте лічильник ще раз. Думаю, кожен з нас намагався це зробити, але практично завжди зазнавав поразки. І тому є причина.

Полеміка. Кілька років тому я дізналася, що мій гучний голос неймовірно дратує одного знайомого. Мене це дуже зачепило. Я не хотіла викликати у нього негативні емоції і постаралася говорити тихіше і м'якіше. Здавалося, все налагодилося, але через деякий час з'ясувалося, що тепер він незадоволений тим, як я вимовляю слово "коротше". Потім були причіпки до моєї манери жартувати, зросту і так далі.

Висновок: класичний хейтер не схильний змінювати свою думку. Скільки б ви не намагалися щось доводити, кожен наступний аргумент буде розбитий об його "ви не праві", а в кожному новому слові знайдеться ще один привід для спалаху гніву. Щоб припинити конфлікт в публічному просторі, раджу йти з відкритого діалогу і відповідати в особистих повідомленнях.

Хейтерство у відповідь. Дослідники Іллінойського і Пенсильванського університетів, проаналізувавши відповіді тисячі добровольців про їхнє ставлення до різноманітних речей — від погоди до футболу, вивели новий аспект поведінки особистості: диспозиціонне ставлення. З'ясувалося, що у деяких людей бажання критикувати — вроджене. Тому згадайте перше правило Альтрушера. Якщо ж все-таки захочеться використовувати метод "хейтити у відповідь", скажу лише одне: випустити пар можна, але знайти щасливого хейтера так само складно, як і конструктивну критику.

Всім відома фраза: "Будь простіше, і люди до тебе потягнуться". Інтернет постійно радить бути простіше. Навіть не просто простіше, а сидіти і мовчки ставити лайки — тоді тебе ніхто не зачепить, і ти не будеш нікого дратувати.

Може, це спрацює, і в один прекрасний день ми прокинемося в мережі, де немає злості та агресії. А поки: "You'll be judged. Or you'll be ignored".

Колонка опублікована в журналі Новое Время від 28 липня 2017 року. Републікація повної версії тексту заборонена

Більше блогів тут