Розчарування й несподівані нагороди. Продюсер ОМКФ Юлія Сінькевич про підсумки Берлінале-2019

19 лютого, 08:15 872
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Розчарування й несподівані нагороди. Продюсер ОМКФ Юлія Сінькевич про підсумки Берлінале-2019 - фото

EPA

69-й Берлінський кінофестиваль приніс багато сюрпризів

Генеральний продюсер Одеського міжнародного кінофестивалю Юлія Сінькевич - про підсумки Берлінале 2019 спеціально для НВ STYLE.

Фото: НВ

69-й Берлінський кінофестиваль вже історія. І запам'ятається він, в першу чергу, не цікавою програмою, а тим, що став останнім для свого багаторічного директора Дітера Коссліка. Який, судячи з усього, свій фінальний акорд на Берлінале вирішив поставити явно не захоплюючим конкурсом - багато гостей і критики з усього світу відзначали, що цього року програма Берлінале була чи не найбільш тьмяною за останнє десятиліття.

Але почнемо з головного. Золотий ведмідь на Берлінале 2019 дістався ізраїльському режисерові Надаву Лапіду і його картині Синоніми - не явному фавориту, але як мінімум одному з тих кількох фільмів, яким пророкували високі нагороди. Головний герой Синонімів - ізраїльтянин, який переїжджає до Парижу і, вирішивши перетворитися на француза, відмовляється від свого громадянства, сім'ї, мови. Драма автобіографічна, її головною темою режисер називає пошук самоідентичності та складні взаємини людини з її минулим. До речі, це третій повний метр Лапіда і перший його фільм, який отримав таку високу нагороду. Не дивно, що тепер режисера називають відкриттям фестивалю для широкої публіки.

Надав Лапід
Надав Лапід / Фото: ЕРА

Гран-прі фестивалю журі присудили картині Милістю Божою Франсуа Озона, заснованій на реальній історії католицького священика, якого звинувачували в розбещенні неповнолітніх прихожан. Фільм побудований на історіях дорослих чоловіків, які в дитинстві стали жертвами сексуального насильства в католицькій школі. Відомий провокатор Озон в цій картині обмежився не сміливими рішеннями, а тихим обуренням - він немов переосмислює роль чоловіка в сучасному суспільстві, досліджуючи його вразливість. Шанувальники режисера можуть не зрозуміти і, відповідно, не прийняти такого роду відхід Озона в соціальність. Але факт залишається фактом: на Берлінале Милістю Божою спочатку виділявся серед своїх суперників саме цим.

Нагороду за кращу режисуру цього разу отримала Ангела Шанелек за драму Я був удома, але..., і це, мабуть, найбільш спірний момент в рішеннях журі. Фільм-головоломка, кадри якого починають складатися в єдину картину тільки ближче до кінця, багатьом видався надто затягнутим і статичним. З іншого боку, саме ця розміреність в дослідженні складних відносин між поколіннями і принесла режисерові перемогу.

Фото: ЕРА

Срібний ведмідь за кращий сценарій цьогоріч дістався картині Піраньї Неаполя (сценаристи-співавтори - Мауріціо Брауччі, Роберто Савіано і Клаудіо Джованнезі, який є і режисером фільму). Кримінальна драма про мафію і неаполітанських підлітків, які мріють стати королями злочинного світу, знята за всіма правилами жанру. Але нагороду за кращий сценарій фільм отримав абсолютно заслужено - не дарма ж одним із співавторів став Роберто Савіано, відомий італійський письменник, журналіст і дослідник сучасної мафії, який через погрози після своїх розслідувань вже багато років живе під охороною спецслужб.

Додам, що багатьох здивувала відсутність серед переможців фільму Гарет Джонс польської режисерки Агнешки Холланд. Серед критиків і глядачів він викликав неоднозначні відгуки. Але, разом з тим, виділявся на тлі інших картин своїм більш мейнстрімним фокусом. Дивно, що фільм не отримав нагороду - втім, це можна пояснити тим, що журі вирішило піти в сторону більш актуальних на сьогодні тем і підтримати молодих режисерів (за винятком хіба що Озона).

Фото: ЕРА

В цілому, Берлінський кінофестиваль 2019 не здивував, а в чомусь навіть і розчарував. Велика кількість дебютів і невідомих імен в програмі - при цьому не так багато відкриттів і робіт, що дійсно запам'ятовуються. Але все краще, що можна було побачити на Берлінале в цьому році, ми вже відібрали на десятий Одеський міжнародний кінофестиваль - ці картини в Україні можна буде побачити тільки там. А Берлінський кінофестиваль вже готується до наступного року - 70-й Берлінале пройде вже під іншим керівництвом і, будемо сподіватися, з більш цікавою програмою.

Слідкуйте за найцікавішими новинами з розділу НВ STYLE в Facebook

Спецвипуск НВ Style

В гостях у Роберта Гулієва

Знаменитий український винороб влаштовує екскурсію у своєму будинку на березі моря в Одесі, показує сад, створений парковим архітектором Берлусконі, розкриває тонкощі власного бізнесу і пригощає чудовим шардоне 2016 року з особистого винного льоху

Читати журнал українською